suusbijdeolifanten.reismee.nl

Prikkelbosjes en roofvogels

Hee lieve allemaal:)

Sorry dat het even duurde maar ik ben heel druk geweest afgelopen dagen! Bedankt voor alle lieve en leuke berichtjes/emails/reacties, het is erg leuk om te lezen! En ik zal nog even de vragen op het vorige verhaal en de foto's beantwoorden. Ja er zijn twee bedden, en Annerose jij zou hier inderdaad echt niet naar de wc kunnen! Soms komt er een grote windvlaag en dan waait de ‘deur' (douchegordijn) weg terwijl je op de wc zit. En ik heb mijn blaas zo getraind dat ik 's nachts niet hoef te plassen want het is echt te eng (Sarah met wie ik de badkamer deel vind het gelukkig ook te eng dus ik ben niet de enige:p). Die olifant die ons heeft gecharged was ongeveer maar 4 meter van ons af, dus behoorlijk eng (daarom mag je eigenlijk nooit te voet naar de wilde olifanten gaan). En de olifanten lijken geen last van hun collars te hebben, ze gedragen zich gewoon als de andere olifanten, en het wordt goed in de gaten gehouden dat ze niet te strak gaan zitten! En de mannen zijn wel gezellig hoor, Prince is een soort levende radio die traditionele liederen afwisselt met Eminem en af en toe de zin 'I like the way you mooovee' roept, en Ronnie is echt een hele goede jongen, niet van 1 maar van 16 mam;) (maar daar vertel ik zo verder over!). Over het auto rijden: je wordt niet echt wagenziek want de auto is helemaal open, het is meer als in een achtbaan zitten denk ik:). De vogels zijn Hornbills (net zoals in de Lion King!) en we koken om de beurt, er is een soort van rooster voor het schoonmaken en koken. Tot slot: het geritsel was een luipaard! Vorige week heeft hij hier heel de tijd rond gelopen, en hij heeft afgelopen vrijdag zelf Ronnie beslopen en bijna aangevallen! Dat was dus wel even spannend, maar nu is hij als het goed is vertrokken (net zoals de buffel die rond mijn huisje liep:)).

‘O MY GOD'
Vorige week zaterdag kwam Gabby aan hier in het kamp, ze is een highschool meisje uit Amerika waarvan ik voor 10 dagen de mentor moest spelen. Ze is erg aardig alleen ook erg Amerikaans en overduidelijk 16. Vandaag is ze vetrokken, we hebben het erg gezellig gehad! Ze is wel duidelijk aanwezig want ze praat nogal veel, en zegt heel de dag door 'O MY GOD!' dus het zal nu wel even rustig lijken. Verder gaat alles goed, vorig weekend heb ik gewerkt aan mijn onderzoek voorbereiden, het gaat over de impact die olifanten op grote bomen hebben hier in het park. Wetenschappers en de lodge eigenaren zijn namelijk erg bezorgt dat er teveel olifanten zijn en dat dit een negatieve invloed heeft op de hoge bomen waarin aasgieren en andere roofvogels nesten, wat hun populaties verminderen. Het houdt eigenlijk in dat ik de bomen bezoek die al eerder gemonitort zijn en kijk of er nieuwe olifanten schade is. Verder wilde ik zelf ook graag kijken naar de regeneratie van de bomen die geschikt zijn voor de nesten (de bomen afkomstig van de hoge ‘moederbomen') omdat sommige artikelen beweren dat de olifanten dit tegen houden. Maandag hadden we een gesprek met Ziggy, een vrouw die de nesten eerder al heeft onderzocht en hebben we een trial gedaan om te kijken hoe lang het zou duren om 1 plot te onderzoeken. Die ochtend (terwijl de zon opkwam) stormde trouwens een grote kudde buffels naar de waterplaats bij de touristen lodge om daar te drinken, het is nu namelijk de droge periode waardoor er niet veel waterplaatsen zijn, was echt mooi om te zien!

'You got tis?'

De dinsdag daarna begonnen we met het veldwerk, maar de avond ervoor moest ik nog (voor de 3e keer!) de datapunten in de GPS invoeren omdat we van datapunten waren veranderd. Dit klinkt simpeler dan het is, je moet voor elk punt de naam en 8 cijfers voor het oost coördinaat en 8 cijfers voor het zuid coördinaat invoeren door het hele alfabet af te scrollen, ja er zitten namelijk geen toetsen op! Aangezien er 102 punten zijn was dat nogal wat werk. De dinsdagochtend stonden we om 5.15 op omdat we om 6 uur naar Klaserie moesten rijden, en kwam ik erachter dat de GPS alle datapunten had gewist! We besloten ze maar in een andere GPS in te voeren, wat niet makkelijk is in een hobbelende auto. Omdat het eigenlijk zoals ik eerder al schreef niet de bedoeling is om uit de auto te gaan en rond te lopen, en we voor het onderzoek soms een paar uur uit de auto waren en kregen we een ranger mee van het gebied waar we onderzoek deden (Klaserie). Dit was Lemson -de eerste dag varieerde zijn naam door mij van Lennon tot Lemons- een hele aardige maar rustige man die goed alles in de gaten hield, al vergat hij vaak zijn riffle als we de auto weer in gingen. Ja je hoort het goed hij droeg een geweer bij zich! En dat was niet overdreven: de eerste dag kwam er al een neushoorn op ons af gerent, al rende hij gelukkig direct weer weg en was het geweer dus niet nodig?. Het veldwerk ging verder goed en het was echt cool om te doen omdat het heel officieel voelde: we gebruikten de datasheets die ik zelf had gemaakt, deden het vegetatieonderzoek zoals ik samen met Michelle zelf had bedacht en het verbaasde me hoeveel ik aan kennis op heb gedaan in al die uren veldwerk met fijn spar verjonging meten voor mijn studie. En het werk leek ook op dat in een dicht fijn spar bos: de meeste bomen zijn knobthorns, met grote stekels eraan die overal in haken (ik zat elke avond onder de krassen en splinters). Tijdens het veldwerk vulden we eerst een formulier in over de status van de boom (of de olifanten hem beschadigt hadden, of er een nest in zat en of het actief was). Vervolgens maakte ik foto's van de boom en zijn beschadigingen en werd er een plot uitgezet door met een touw 20 meter (hadden we de avond van te voren aan elkaar gesmolten met een lucifer) af te meten en vervolgens een stuk wc papier op te hangen op die afstand en maten we de lengte en stamdikte van alle verjonging in het plot. Nee mede-bosbouwers, hier hebben we geen fancy bamboe stokjes om het uit te zetten:p. Tijdens het plot uitzetten riep Lemson heel de tijd 'You got tis?' (tissue paper). Voor de mensen onder ons die dit nog niet weten: ik ben allergisch voor herhaling! En de dag erna werd het nog erger, Prince en Ronnie gingen namelijk mee in plaats van Michelle, en Prince riep constant 'That's out' als je naar een boom ging die hij buiten het plot vond. Maar verder ging alles goed en hadden we het ook gezellig hoor! We zijn de hele week geen enge dieren in het veld meer tegen gekomen, al zagen we wel veel sporen van gevaarlijke dieren, een groep leeuwen toen we nog maar net 1 minuut van ons plot vandaan reden, een buffel schedel en gister viel een slang bijna mijn arm aan terwijl we langs hem reden (ik dacht eerst wat doet deze apenstaart hier maar het bleek een omhoog staande slang te zijn). Maandag hadden we ook nog eens een tekenplaag (minstens honderd teken per persoon) maar hier hebben ze gelukkig geen lyme (ik denk dat ze hier denken dat ik banger ben voor teken dan de roofdieren, wat stiekem ook zo is!). En gisteren tijdens de laatste dag veldwerk zaten er tientallen vliegen om onze hoofden te zoemen -nu weet ik eindelijk hoe koeien en Marietje Appelgat zich voelen. Maar bij elkaar gezien was het leuk, ik vind het echt geweldig dat het zo gevaarlijk is, dat maakt het echt spannend (sorry mam:)).

'Have you seen Michelle?' - 'I'm fine thank you!'

Naast super druk bezig zijn met veldwerk doen we ook leuke dingen hoor! We zijn een avond op game drive gegaan, gingen soms alsnog even bij de olifanten langs (zodat we weer wisten waarvoor we het veldwerk deden) en hebben een braai gehouden (BBQ boven kampvuur) en 's avonds kijken we vaak films tijdens het eten (sorry Anoek dat we tv kijken tijdens het eten;)). Ook is het grappig om de cultuurverschillen hier te zien, zo weigert Prince bijvoorbeeld om naar mij te luisteren als ik denk dat we iets anders moeten doen dan hij wilt, het hoort hier blijkbaar dat mannen niet naar de vrouwen luisteren (al heeft hij ook moeten ontdekken dat ik weiger te reageren naar comando's en gefluit:P). Verder hoor je mensen hier te begroeten met 'How are you', als je wilt mag je ook eerst hee of hello zeggen maar dan moet je wel in 1 hap adem vragen hoe het met de ander gaat, want of je het nu wel of niet vraagt het antwoord is standaard 'I'm fine, thank you, how are you?'. Een keer zochten ik en Gabby Michelle en vroegen een lokale man of hij haar had gezien met 'Hello, have you seen Michelle?, en zijn antwoord was 'I'm fine thank you!', aangezien er niet veel meer uitkwam denk ik dat zijn Engels niet al te best was. Dinsdag was Ganesh ziek waardoor we naar de dierenarts in het stadje hier (Hoedpsruit) gingen, terwijl Michelle dat deed ging ik in de winkels kijken en souvenirs kopen en het was echt leuk om te zien (en om eindelijk weer een cappuccino te kunnen drinken!). Wel vind ik het een beetje moeilijk dat hier in het natuur reservaat de rollen nogal scheef zijn, de landeigenaren zijn allemaal blanke mensen terwijl de mensen die voor hen werken de bruine (van Afrikaanse oorsprong) bevolking is en dat alles hier prima lijkt terwijl er buiten het reservaat veel problemen zijn. De mensen die in lodges werken wonen in dorpjes in het reservaat, terwijl de meeste eigenlijk uit Acornhoek komen. Ze krijgen loon, geld, onderdak etc. van de lodge eigenaren en werken hier een maand (zonder weekend volgens mij) en mogen dan 1 à 2 weken vrij om naar huis in Acornhoek te kunnen. Sarah doet veel werk voor weeshuizen en binnenkort gaan we waarschijnlijk Acornhoek en een weeshuis daar bezoeken, wat ik graag wil omdat ik zelf wil zien hoe de mensen hier leven buiten het reservaat. Dat is namelijk niet altijd best, een voorbeeld hiervan is Ronnie. Hij was de afgelopen paar weken met schoolvakantie en daardoor in het dorpje in het reservaat, maar nu is hij terug in Acornhoek waar hij alleen woont (we weten niet precies waarom maar hij is nog maar 16!) en naar een school gaat die zo slecht is dat hij zich zelf maar Engels heeft geleerd. Dat is namelijk de enige manier waarop je je omstandigheden hier kan verbeteren: je kan pas een baan krijgen als je goed Engels kan. Ik vind het zo onterecht, Ronnie is echt een goede jongen en zeer gemotiveerd en slim (hij was beter dan ons allemaal in het vegetatie onderzoek!) maar hij heeft zo weinig kansen! Hij wilt namelijk heel graag iets met toerisme en de natuur doen, en er is hier een opleiding daarvoor. Omdat ik graag iets wil bedenken om hem hier naar school te kunnen laten gaan ga ik met Michelle uitzoeken hoe duur dit is etc. en hoe we hem hierbij kunnen helpen. Vandaag heb ik de data van het veldwerk uitgezocht en er waren hier twee vrienden van Sarah (Ryan en Andrew) wat ook gezellig was. Oja! En ik heb Jeep gereden! We kwamen terug van veldwerk en de zon ging zo mooi onder dat we stopten om foto's te maken, en toen kwam Ganesh ineens aanrennen. Michelle wilde met hem mee lopen en vroeg ze of ik terug wilde rijden (wat ik natuurlijk wilde!) maar ineens was ze verdwenen zonder uitleg, maar gelukkig ging alles goed! Volgende week vrijdag komt Joeri hier voor een weekendje langs waar ik echt super zin in heb! Ik voel me hier wel thuis maar ik mis jullie ook wel en ik vind het soms best frustrerend om heel de dag Engels te moeten praten, vooral als ik moe ben. Ik hoop dat alles goed met jullie gaat en geniet van de vakantie!

Veel liefs:)! Suus

Reacties

Reacties

Margo

Yeah, je moet Prince africhten! Geniaal dat je niet naar hem luistert als hij fluit :p. En supertof dat je in een jeep hebt gereden!En ik hou van je Ronnie-project. Ben sowieso wel benieuwd wat naar school gaan daar kost...

Ik was trouwens al benieuwd naar je Engelse ervaringen, omdat volgend jaar mijn opleiding in het Engels is. Denk dat ik daar ook wel genoeg van zal krijgen zo af en toe, en dat is dan nieteens de hele dag :p.

En ik ben wat hyper en overpositief, maar dat komt omdat ik koffie heb gehad en een hele mooie nieuwe agenda heb!

Veel plezier en succes met je veldwerk, ben benieuwd naar wat eruit komt!

kus Margo

Margo

En kom eens op skype! Ik wil dat wel eens uitproberen vanuit Afrika ;).

Tea

Hoi Suus, wat een verhaal zeg, wat beleef je veel! En wat heb ik in angst gezeten. Je vader vertelde me dat zowat ongevreten was door die luipaard.
Gelukkig regaeer nu dus.... le leeft nog. En nu je in de jeep kan rijden mag je een keer in mijn scootmobiel!
Zo te horen heb je het wel naar je zin. wel leuk dat je het onderzoek leuk vind om te doen. Best wel moeilijk denk ik de ongelijkheid, kansen etc te zien tussen de bevolkingsgroepen. ik hoop dat jullie iets voor Ronnie kunnen doen. Suus ik heb wel een vraag (je weet ik ben erg nieuswgierig) wie is Joeri???
Suus, ik ga nu de foto's bekijken en ik schrijf je nog wel eens, liefs Tea xxx

Maurits

Heeej Susanne, Sebas heeft me ingeschreven op je site, dus volg je zo een beetje. En aangezien ik het zelf ook altijd leuk vond als er een berichtje achter gelaten werd, bij deze een berichtje!;)

Echt onwijs gaaf wat je allemaal meemaakt en ziet daar in Zuid Afrika! Bij het lezen van je blog krijg ik ook weer de reiskriebels! Geniet er van!

Groetjes Maurits

Sebas

Hoi Suus,
Klinkt weer allemaal leuk hoor!
Ow jeej ik zie al gebeuren dat die Ronnie hier komt wonen... Kan me trouwens niet voorstellen dat je die jeep kon besturen. Mooie foto's ook weer. Misschien moet je eens proberen in een andere stand de foto's te nemen, soms zijn de kleuren een beetje grauw. Of kan dat niet? Of is alles daar grauw?

Xx

Sanne

hee! wel jammer dat jullie geen bamboe stokjes hebben! :P maar een beetje improvisatie is ook leuk! :D Verder superleuke foto's en een leuk verhaal!
Ik vind trouwens je onderzoek echt super, leuk om bomen te onderzoeken (een echte bosbouwer!) die door olifanten zijn toegetakeld. Liefs! Sanne

Lilian

Marietje Appelgat!!!!!!!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!