suusbijdeolifanten.reismee.nl

De aankomst en eerste paar dagen

'Have a nice trip!'

Hee allemaal!

Sorry dat het zo lang duurde voordat ik liet weten of ik nog leef maar ik heb eerder nog geen tijd kunnen vinden om rustig achter de computer te zitten! Alles gaat prima, heb alleen al veel mee gemaakt in de paar dagen dat ik hier ben! Wees gerust ik ben niet van plan altijd zo'n lang verhaal te vertellen en zoveel foto's te plaatsen:).

De vliegreis hierheen ging prima, al werd ik tijdens het overstappen op Frankfurt aangezien voor een terrorist met een bom in de blikjes stroopwafels die ik voor de mensen van Safe the Elephants bij me had, dus ik en mijn stroopwafels werden grondig gefouilleerd en gecontroleerd op explosieve moleculen. Op de nachtvlucht naar Johannesburg (of Joburg zoals ze het hier noemen) heb ik niet veel geslapen, ik viel pas in slaap tegen de tijd dat het ochtend werd dus schrok wakker toen mijn ontbijt voor mijn neus werd neergezet waardoor ik natuurlijk uit paniek mijn beker water om stootte. In Johannesburg was ik ernstig verdwaald, maar gelukkig was er een vriendelijke meneer die me maar al te graag de weg wilde wijzen, hij vroeg 'Miss, Hoedspruit?' En zodra ik 'Yes?' stamelde werd mijn karretje met baggage afgepakt en moest ik maar achter deze man aan rennen (ja hij rende!). Toen hij me verder hielp bij de incheck balie wenste hij me nog 'Have a nice trip!'. Althans dat dacht ik, maar ik kwam er al snel achter dat ik het verkeerd verstaan had en dat hij een 'nice tip' wilde, hij eiste namelijk dat ik hem een fooi gaf, en alleen papier geld was goed genoeg! Later sprak ik een Amerikaanse vrouw die me advies gaf hoe je hiermee om gaat, je geeft gewoon wat en als het niet genoeg is zegt haar man altijd 'If you don't want it you can give it back to me', dat vond ik wel een goed advies.

De laatste vlucht was met een klein vliegtuigje naar Hoedspruit, waar ik werd opgehaald door een vriendelijke man van het taxi bedrijf en we kwamen al snel allerlei wild tegen! Ik heb in Nederland nog nooit een wild zwijn kunnen zien maar in tien minuten hier heb ik warthogs, giraffen, zebras, impalas én olifanten gezien! Die laatste vertraagden de reis een beetje (meer dan een half uur) omdat een hele kudde besloot op de weg te staan eten. Maar het was schitterend! En de taxi chauffeur stopte overal zodat ik foto's kon maken, en toen hij op het einde hints gaf dat hij een fooi wilde besloot ik hem toch ook maar een fooi te geven. Mijn aankomst hier in het onderzoekscentrum was hartelijk, het is een groepje gebouwen met erg aardige mensen. Michelle is hier de hoofdonderzoeker en ze is heel aardig en gezellig! Dan heb je nog Sarah die hier ook al lang zit, Jess en Collin, alleen zij zijn vanmorgen vertrokken naar Joburg en Texas. Over een paar dagen komt Sarah weer terug uit Joburg. Zij en Michelle zijn allebei Zuid-Afrikaans en spreken dus ook Afrikaans (wat op Nederlands lijkt) wat handig is als ik ergens het Engelse woord niet voor weet! Verder is er een hele lieve hond (Ganesh), hij lijkt letterlijk en figuurlijk op Scooby-doo, hij ziet er hetzelfde uit en is bang voor veel dingen, vooral leeuwen, hyena's en kleine hondjes. Ik verblijf hier in een eigen huisje, erg gezellig in gericht alleen ook erg koud 's nachts, maar ik heb genoeg dekens en een warme slaapzak. Tot slotte heb ik ook een heuse en suite, dit kan alleen maar worden uitgelegd met foto's;), het is heerlijk om zo te douchen (alleen niet 's ochtends kwam ik gistermorgen achter) en het is ook erg bijzonder om je tanden te poetsen terwijl je naar de sterren kijkt. En ze hebben hier superveel sterren, net alsof je in een schoenendoos zit met duizenden luchtgaatjes erin geprikt! Op de eerste avond had niemand honger dus aten we popcorn terwijl we de film Chocolat keken (ik voelde me natuurlijk al gelijk thuis:p).


'Now we go off-road!'

Dag 2 moest ik al vroeg op staan (7 uur) omdat om kwart over zeven Prince (had ik op dag 1 nog niet ontmoet maar iedereen had het heel de tijd over hem) veldwerk ging doen. Het is een erg gezellige en grappige man, en samen met Ronnie, het zoontje van 1 van de dames die de touristen lodge schoonmaakt, gingen we gister en eergister op pad. Het veldwerk betekend eerst de GIS data op de computer downloaden (waar de olifanten met GIS collars zitten), de coördinaten opschrijven en vervolgens met behulp van GPS in de jeep rijden naar de coördinaten en vanaf dat punt het signaal van de olifant proberen op te vangen. Als we de olifant hebben gevonden maken we uitgebreid foto's en vullen een formulier over hem in. Met behulp van foto's van dieren met al een collar om kan gekeken worden hoe het met de dieren gaat, en de foto's van dieren zonder collar helpen om ze later weer te kunnen identificeren. Bijvoorbeeld door met de foto's de details van oren vast te leggen.

De eerste dag waren we op zoek naar Umbabat (cow= vrouwtje) en Proud (bull= mannetje), en al snel vonden we Umbabat met een enorme breeding herd (een groep vrouwtjes en kinderen) en hebben we veel foto's gemaakt. Toen reden we naar het dorpje waar Prince en Ronnie wonen om zijn vrouw op te pikken. Hij zei dat ze nodig iets over veldwerk moest leren, alleen jammer genoeg vond ze het volgens mij niet geweldig leuk. Ook pikten we Josh op, een jongen wiens ouders een nabij gelegen reservaat beheren. Daarna gingen we op zoek naar Proud, eerst over zandwegen maar na een tijdje zag ik er zelf geen weg meer in omdat de weg overgroeit was met gras en verjonging. Blijkbaar was het nog wel een weg want op eens zei Prince 'Now we have to go off-road' en hij reed de jeep zo door de bosjes heen. Proud vonden we jammer genoeg niet, wel een andere grote bull in musht (dan zijn ze extra gevaarlijk omdat ze vol met hormonen zitten) die naar de auto kwam lopen. Het was wel even spannend maar als je rustig en stil blijft gebeurd er niks. En ik heb drie mannetjes leeuwen gezien en de meerkatten in het wild gezien die ik normaal zie als ik bij de gorilla's sta te werken in blijdorp:).


'What should we be more afraid of: elephants or lions?' - 'Buffalos!'

's Avonds heb ik samen met Michelle de hond uit gelaten en besproken wat ik met mijn onderzoek ga doen, waarna we met zijn vijven op game drive (wild kijken) bij zonsondergang gingen. Dat is behoorlijk vroeg want rond zes uur gaat de zon onder en dan is het in een paar minuten ook compleet donker. Na ongeveer twintig minuten rijden ging ineens de band lek, maar gelukkig was het nog licht en hadden we een reserve band, althans dat dachten we. Zodra we de band erop hadden gezet kwamen we er eerst achter dat het apparaat om de auto mee op te tillen vast zat en de auto dus niet meer naar beneden wilde. Na tevergeefs alles geprobeerd te hebben reden we de jeep maar door zodat hij eraf knalde, waarna we erachter kwamen dat de reserve band ook lek was. Gelukkig hadden we een radio in de jeep, alleen jammer genoeg deed hij het even niet. Toen had ik gelukkig mijn telefoon bij me, maar helaas had die even geen bereik. We konden dus niemand bereiken om ons te komen helpen, en om het erger te maken: de zon ging al onder! Toen besloten we met zijn alleen zo snel mogelijk naar de bewoonde wereld of een andere auto te lopen, terwijl het eigenlijk verboden is te lopen in het reservaat zonder geweer (te gevaarlijk), laat staan in het donker. Tijdens het lopen was iedereen best zenuwachtig, al werden er ook grapjes gemaakt, 'normaal ben je bang dat je een gevaarlijk dier tegen komt, zoals bijvoorbeeld een beer ofzo, maar in dit geval gaat het er niet om of je er één tegen komt, maar welke'. Op een gegevens moment vroeg ik Collin waar we meer bang voor waren, de olifanten of leeuwen, maar het antwoord was buffels! Van alle dieren blijken deze het woest te zijn, wat best eng is aangezien al een paar nachten een buffel in het Safe the Elephants kamp rondloopt en Prince er al een keer door is achternagezeten. Gelukkig kwamen we allemaal veilig thuis en hebben we gezellig rond het kampvuur heerlijk kunnen eten.

Dag 3 ging ik weer op pad met Prince en Ronnie, na een heerlijk ontbijt met rusks: harde cakejes die je in je thee met melk en veel suiker doopt. Hier drinkt iedereen namelijk thee à la Ivanna met melk en 2 scheppen suiker:). Deze dag gingen we op zoek naar Classic, maar eerst reden we weer naar Prince's dorp. Om de vrouw van Prince op te pikken dacht ik, maar zijn vrouw was bezig met wassen dus hij wilde haar niet storen, toen riep hij naar een jongen die toevallig langs liep of hij mee wilde en hij sprong in de jeep. Nadat we Josh weer hadden op gehaald gingen we op pad, nou ja er was niet echt een pad. We konden Classic namelijk niet vinden en dit frustreerde Prince zo dat hij nog woester dan gisteren door de bosjes, over bosjes (en boompjes van een paar meter hoog en breed!) reed en in hoge bomen klom. We vonden wel een grote bul maar helaas niet Classic. Na een tijdje had ik zelfs het vermoeden dat we een beetje waren verdwaald maar gelukkig kan Prince goed rijden en kwamen we weer op de weg, waar we ineens 4 grote bulls langs de kant van de weg zagen! 's Avonds hebben we hele lekkere pasta gegeten en gekletst.

Vandaag ging ik niet mee met Prince en Ronnie omdat ik de GPS coördinaten voor mijn onderzoek moest invoeren en artikelen voor het onderzoek moest lezen. Michelle moest vandaag naar de stad dus ik ben alleen met Ganesh, wat ik denk ik gezelliger vind dan hij want elke keer als hij een auto hoort rent hij vol verwachting naar de ingang om te kijken of het zijn baasje is. Nu is het donker en ik moet nog even op Ganesh passen want de vergadering is uit gelopen wat ik een klein beetje eng vind, omdat je veel geluiden hoort 's avonds en 's nachts, ook als ik in bed lig. Dan lopen de dieren lopen rond of in het kamp (er is geen hek omheen), het varieert van jankende hyena's, brommende leeuwen en gillende bavianen:p. Ondertussen horen we allemaal geloop en geritsel rondom het kantoor waar we zitten, en begint Ganesh steeds te grommen naar de deur dus ik hoop dat Michelle snel thuis komt!

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat en dat jullie van de vakantie genieten! Ik heb het hier in ieder geval erg naar mijn zin:) (al mis ik jullie natuurlijk wel!).

Veel liefs!! Suus

Reacties

Reacties

Tea

Ha lieve Susanne,
Dank je voor je mooie verhaal en prachtige foto's. (leuk als jij direct reageert op wat ik schrijf jij in Z-A en ik hier in Holland)
Wat heb jij al veel meegemaakt! Wat een belevenissen. Je hebt de stroopwafels wel weer terug gekregen of hebben ze die in zich toegeeigend?
En onderweg wat beleef je veel! Die dieren kom ik hier niet tegen als ik op mijn scoot zit hoor!
En dan direct aan het werk. Die avonturen bij donker trek mij niet zo hoor. Dapper van je.
Heb je soms ook een vrije dag of ben je steeds bezig.
Susanne, geniet er lekker van maar die wel voorzichtig hoor!!
liefs Tea

mama Rietje

Wat een geweldige avonturen heb je al beleefd in een zo korte tijd ! En zoals je ermee omgaat: je bent een geboren avonturierster!

ik begrijp alleen 1 ding niet in je verhaal. Waarom nemen jullie steeds een kind van 1 jaar(Ronnie) mee op je veldwerk? Die moet je dan ondertussen verschonen , zoethouden,etc....Of doen jullie dit om de olifanten vriendelijk te stemmen? Een kleintje in de natuur is immers altijd vertederend. Ik snap het niet zo.
Vervolgens vind ik wel dat je gelijk morgen het vervolg van dit verhaal op je weblog moet zetten omdat je vandaag heel spannend eindigt: het lijkt wel een cliffhanger van een spannende serie) Wat is het geritsel en wat /wie komt er eerst naar binnnen? Is het Michelle of is het een..........??
Suus het was geweldig om te lezen en om de foto's te bekijken. We hebben genoten!
We want more!!!!
kusjes,
mama en co

Annerose en Margo

Hey Suus,

We vinden je badkamer geniaal, al zou roos er gewoon NOOIT naar de wc kunnen (zegt ze zelf). Je huisje ziet er gezellig uit en de olifanten zijn echt fantastisch mooi! En we willen ook een foto zien van jou daar! Gelukkig zijn de mensen aardig en heb je het naar je zin :).

Veel plezier en succes nog!

Sebas

Hoi Suus,

Blij dat de reis goed is verlopen.
En wat een avonturen heb je al beleefd.
Ik hoop dat het zo spannend blijft en post vooral veel foto's. Ik zal er binnenkort nog wat extra schenken.

Geniet er van!

Xx Sebas

Carline

TIA - This is Africa :) Hahaha! Ga lekker genieten, want het is geweldig! Ik ga je foto's snel bekijken als ik goed internet heb.

Doe voorzichtig en wie weet zie ik je snel :)

XX

Sanne

Hee Susanne!
Superleuke verhalen heb je allemaal al! En dat pas in je eerste week! Fijn dat het allemaal goed gaat! Wel grappig dat we nu dezelfde dieren zien, maar jij in het wild en ik in de dierentuin. Moet deze maand best veel werken dus ik zie ze ook regelmatig ^^
Heel veel liefs van mij en veel plezier & succes!!

Evelien

Heey suus,

wat een toffe foto's ! en leuke dingen meegemaakt :D super hoor! hoop dat je er erg van geniet, en goed om te horen dat je er bent en het leuk hebt! Succes met zoeken naar de -goede- olifanten en veel plezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!